חלק 1 - הסבר קצר ופשוט על זכויות יוצרים בתמונות
-
כלל אצבע: תמונה שלא צילמתם, יצרתם או קניתם, יש להניח כי היא מוגנת בזכויות יוצרים אלא אם בפירוש נאמר אחרת באתר. הגנה זו מאפשרת לצלם/יוצר את הזכות הבלעדית להשתמש בתמונה או לערוך אותה. ולכן, תמונה שתמצאו בגוגל היא ברב הסיכויים מוגנת בזכויות יוצרים.
מה זה אומר בפועל? שימוש בתמונה כזו למטרות עסקיות (למשל: יצירת מודעה, שימוש בעמוד עסקי בפייסבוק, שימוש באתר/בלוג עסקי) מהווה הפרה של החוק ויכולה לגרור תביעה משפטית מצד יוצר התמונה.
אפשר לראות שהרבה אנשים משתמשים בתמונות בניגוד לחוק ברשת, אבל זה לא הופך את זה לבסדר.
במידה ומישהו ירצה לתבוע אתכם, יהיה קל מאוד לראות של מי התמונה המקורית ולאתר את התמונה שלכם (גם אם תערכו אותה) ע”י החתימה הדיגיטלית שלה. תביעות כאלו הן לא דבר שכיח, אבל עדיף פשוט להמנע מזה.בשביל לגשר על בעיות כאלו, נולד ארגון בשם Creative Commons, דרכו יוצרים וצלמים יכולים להגדיר ספקטרום רחב של סוגי רשיונות שימוש כדי להגן על היצירה שלהם. המשותף לרוב הרשיונות הוא, שהם מחייבים מתן קרדיט ליוצר המקורי.
יש יותר מ200 מליון תמונות תחת רשיונות קריאטיב קומונס באינטרנט, אך יותר מ90% מהמשתמשים בהם לא נותנים את הקרדיט הראוי ליוצר